Valokuvan taikaa
Kautta aikain on uskottu valokuvaan. Kerran otettu
valokuva ei valehtele! Vai valehteleeko sittenkin. Sillä nykytekniikalla
saadaan ihminen leijumaan vaikka avaruudessa tai makailemaan biitsillä
Karibialla, vaikka kuvauskohde onkin studiossa. Aivan, valokuva kaikissa
muodoissa ei olekaan enää pelkkä valokuva, vaan usein erittäin upea taideteos.
Valokuvauksen eri lajit
Harri Luostarinen on valokuvannut vaihtelevalla
intensiteetillä 2003 vuodesta lähtien. ”Tuolloin milloin sain ensimmäisen
digikameran ja siitä innostus alkoi” muistelee valokuvaaja Harri Luostarinen.
”Viimeiset muutama vuotta sitten tässä aktiivisemmin ja kuvaus jakaantunut
neljään eri genreen: Luontokuvaukseen, muoto- ja muotikuvaukseen, yritysten
kuvapankkien kuvauksiin ja komposiittikuviin” jatkaa Luostarinen.
Valokuvaus ja kuvauskalusto on muuttunut todella paljon
näiden 18 vuoden aikana. Samoin valokuvaustaito kehittyy ja uusia ideoita
syntyy kuvaajan päässä jatkuvasti. Nykyisin pitää olla ehkäpä jopa aikaansa
edellä, sillä valokuvia syntyy enemmän kuin sieniä sateella. Digitekniikka
mahdollistaa sulkimen paukuttelua aivan mielettömiä määriä. Muistan kun itse
kuvasin lehtijuttuihin kuvia, niin ne kuvattiin diafilmille. Kohde ja asettelu
piti miettiä tarkkaan, sillä rullassa oli maksimissaan 36 ruudun diafilmi.
Ja kun filmi oli täynnä, se lähettiin lehtitaloon
kehitettäväksi. Sen jälkeen diat tulivat kotiin postissa ja niistä valitsin
sitten juttuun parhaiten sopivat kuvat. Auta armias, jos kuvat olisivat
olleetkin yli- tai alivalotettuja, epätarkkoja tai joku tärkeä seikka olisi
jäänyt huonosti näkyviin. Se juttu olisi ollut pilalla heti.
Nykyisin digikameran näytöltä voidaan tarkistaa heti,
onnistuiko kuva ja jos ei, mitä kohtaa pitää kamerassa tai kohteessa muuttaa.
Helppoa, luulisi, mutta ei suinkaan ihan vasemmalla kädellä niitäkään voi
huitaista.
Harri Luostarinen selventää hieman omia toimintatapoja
seuraavassa.
Yritysten kuvapankit
Yritykset tarvitsevat viestinnässä ja markkinoinnissa kuvamateriaalia paljon ja
tätä varten toteutan yrityksille heidän itsensä näköistä kuvamateriaalia ja kun
kuvamateriaalia kuvataan riittävästi, on yrityksellä käytössä oma
kuvapankki/arkisto mistä etsiä aina tarpeen mukaan sopivaa materiaalia.
Usein yritysten kampanjat muuttuvat nopealla aikataululla
ja laaja kuvapankki palvelee tällöin nopeasti yritystä.
Komposiittikuvausta
Komposiittikuvat rakennetaan kuvaamalla henkilö tai tavara studiovaloilla ja
sen ympärille rakennetaan miljöö ja tarina kuvankäsittelyllä. Tarina ja ajatus
lopullisesta kuvasta pitää olla jo ennen valokuvausta hyvin selvillä, jotta
valon suunnat ja tunnelma saadaan valoilla luotua oikein kuvaustilanteessa ja
näin lopputulos on suhteellisen realistinen valon käyttäytymisen suhteen.
Haasteellista on löytää aiheeseen sopiva puvustus ja toisaalta sopivan mallin
löytyminenkään ei ole ihan tuosta noin vaan tehty. Komposiittikuvien tekeminen
on tosi mielenkiintoista, koska siinä vain mielikuvitus on oikeastaan rajana ja
toki myös omat taidot, joita pitää kehittää jatkuvasti. Tässä on isot
potentiaalit kaupallistaa tätä yritysten suuntaan, kun löytyy oikeat asiakkaat,
jotka ovat valmiita maksamaan paljon taustatyötä vaativista, laadukkaista ja
säväyttävistä mainoskuvista.
Nyt on muistettava, että kun kuva otetaan studiossa ja siihen
lisätään monenlaisia elementtejä, ei pidä luulla kuitenkaan, että katselijoita
halutaan tarkoituksella petkuttaa. Voidaan sanoa, että kuvan tarkoitus on luoda
uusia mielikuvia, minkälaista tilanne voisi olla. Eihän kaikkien
taidemaalareidenkaan maalaukset ole aina niitä realistisimpia. Vai kuka uskoo,
että Picasso olisi yksisilmäisiä ja epämuodostuneita malleja maalauksissaan
käyttänyt.
Taide saa ottaa vapauksia, joskus reilustikin.
Luontokuvaus
Kuvaan luontoa, eläimiä ja maisemia lähinnä harrastuspohjalta, mutta
ajatuksena on kerryttää omaa kuva-arkistoa reilusti ja koittaa ajan myötä
kaupallistaa myös sitä puolta jollain keinoin.
Luontokuvat ovat sellainen osa-alue, jossa
kuvamanipulaatiota ei hyväksytä. Pelkästään kameran omat säädöt sallitaan,
joskin niilläkin saadaan sama kuva joko elämään tai nyyhöttämään.
Luontokuvat ovat myös haasteellisia, sillä hyvän kohteen
löydyttyä, voi kuvausolosuhteet vaihtua todella nopeasti ja oikea-aikaisuus ”laukaisuun”
on avainasemassa.
Muoto- ja muotikuvauksesta
Teen muoto- ja muotikuvausta tähtäimenä pidemmässä juoksussa se että
pääsisin kuvaamaan vaatevalmistajille, mallitoimistoille jne.
Tämä laji on haasteellinen myös, sillä kohteen
esiintyminen vaikuttaa todella paljon lopputulokseen. ”Pyrin ohjaamaan mallia
esiintymään kuvaustilanteessa mahdollisimman luontevasti ja kiinnitämme
asentoihin myös paljon huomiota” miettii Luostarinen.
Eräjormaa kuvaamaan
Heitin joku aika takaperin kaimalle ajatuksen, että
kuvataan sellainen vanhankansa tervaskanto eräjormana, jossa on ripaus sitä ja
rapaus tätä.
Kun kuvauspäivä koitti, omassa mahassa kiersi noin 245
perhosta, sillä vaikka asusteet ja muu rekvisiitta oli mukana, silti jännitti
pistää keho likoon, varsinkin kun taiteilija lopulta itse päättää, miten äijää
liikutellaan studiossa.
Karhu vastaan mies
Rytynperällä karhu oli käynyt kaurahalmeessa ja
metsäpellolta tappanut hiehon. Kookas karhu oli raahannut saaliinsa kevyesti
pellonreunaan ja siitä rysäyksellä läpi pistoaidan.
Metsänpuolella karhu oli kiskonut kookkaan hiehon
parinsadan metrin päähän ja syönyt osan. Loput se oli taidokkaasti peitellyt
sammalilla, odottamaan seuraavaa nälkää.
Kontionpyytäjä oli kutsuttu naapurikylästä hätiin, sillä Rytynperällä
uskottiin karhun päässeen lihanmakuun ja tulisi tappamaan lisää vähäistä
karjaa.
Kontionkaataja saapui illankähmyssä kylälle ärhäkän
koiransa kanssa ja tarkoitus oli heti aamusta lähteä jäljittämään karhua.
Haaskalta löytyisi jäljet tehokkaan koirannenään varmasti ja jospa sieltä
löytyisi karhukin makuulta sulattelemassa runsasta liha-ateriaansa.
Kontionkaataja heräsi aikaisin aamulla, sanotaanko että
ennen sianpierasua. Tukevan aamupalan jälkeen metsämies läksi etsimään jälkiä,
jotka löytyivätkin nopeasti kuusikonreunasta.
Metsästäjä laski koiransa vapaaksi ja nopeasti koira
suuntasi kuononsa kohti tuoretta jälkeä.
Eikä mennyt pitkään, kun karhuhaukku raikui metsässä.
Karhu karjui, koira haukkui ja helposti metsästäjä pääsi lähelle kiivaasti
väitteleviä eläimiä. Metsästäjällä oli yksipiippuinen
haulikko täyteisellä ladattuna, kirves toisessa kädessä, kun hän lähestyi
oletettua makuusta.
Tiheässä kuusikossa näkyi tumma hahmo, karhu! Metsästäjä
nosti aseen poskelle ja laukaisi kiperän murikan matkaan.
Karhu karjahti hyytävästi kun ammus osui, mutta samassa
kontio näki kivun tuottajan. Kivun rajamailla se kääntyi kohti vihollista ja
sekunnissa se oli metsästäjän kimpussa.
Urhoollinen koira koetti käydä karhuun kiinni vimmatusti
haukkuen, mutta karhunkäpälästä osumaa saaneena livahti isäntänsä sivulle
haukkumaan.
Kontionkaataja olikin karhulle melkoinen vastustaja,
vahva kuin härkä. Hän sai osuman karhuun kirveellään, mutta edelleen kivusta
karjuva karhu ryntäsi metsästäjän päälle.
Karhu rieposteli ukkoa kuin rättiä, mutta siinä
heilahteli myös kirves ja käteen sujahtanut leuku. Tyhjäksi ammuttu ase oli
lennätetty takakäteen, nyt tarvittiin teräviä astaloita, sillä kyse oli miehen
tai karhun hengestä.
Taistelu kesti minuuttien ajan. Karhu hyökkäsi uudestaan
ja uudestaan äijän kimppuun, repien ja raadellen. Mutta tomerasti heilui kirves
kopsahdellen karhun otsaan tapppavasti. Kunnes viimein taistelutantereella
makasi kuollut karhu, hieman jalkaansa poteva koira ja verille revitty, huohottava
kontionkaataja.
Same to English
"... the bear roared, the dog barked, and easily the
hunter got close to the fiercely arguing animals. The hunter had a
single-barreled shotgun loaded, an ax in one hand as he approached the bear. A
dense spruce showed a dark figure, a bear! The hunter lifted the gun to his
cheek and fired a bullet on the way. The bear roared chillingly when the shot
hit, but at the same time the bear saw a hunter who shot it. On the fringes of
pain, it turned towards this enemy and in a second it was in the hunter’s
bouquet. The brave dog tried to catch the bear frantically, barking, but when
hit from the bear's paw, slipped to his master's side to bark. The bearer of
the bear was quite an opponent of the bear, strong as an ox. He was hit by a
bear with his ax, but the bear, still in pain, rushed over to the hunter. The
bear rattled the hubby like a rag, but there was also an ax and a knife
slipping in his hand. The gun fired had been flown backwards, now sharp knives were needed, as it was the death of a man or a bear. The battle lasted for
minutes. The bear attacked the guy again and again, tearing and tearing. But
stubbornly, the ax swayed deadly to the bear's forehead. Until finally, a dead
bear, a slightly leg-pained dog, and a blood-soaked, tired panting bear hunter
lay on the battlefield. "
Kommentit
Lähetä kommentti